Brilio
×
Sign in

Hello There

Sign In to Brilio

Welcome to our Community Page, a place where you can create and share your content with rest of the world

  Connect with Facebook   Connect with Google
BRILIO >> Duh
Kurnia Putri Utomo (brl/pep)

24 Juni 2019 12:58

Kisah pilu ibu masak jamuan buat saudara tapi tak ada yang datang

Padahal wanita itu memasak saat satu tangannya patah..

Kisah pilu ibu masak jamuan buat saudara tapi tak ada yang datang

View Image



Brilio.net - Hari Raya Idul Fitri menjadi momen berkumpul bersama saudara. Biasanya pada momen ini, orang-orang akan mudik di ke kampung halaman. Mereka saling kunjung mengunjungi rumah sanak saudara.

Silaturahmi dan saling memaafkan menjadi pemandangan indah saat Hari Raya Idul Fitri. Untuk menambah kehangatan dalam kumpul keluarga, biasanya tuan rumah akan menyajikan hidangan istimewa. Atmosfer momen ini bisa berlangsung lama hingga satu bulan usai Idul Fitri.

Seorang ibu dari Malaysia juga antusias menyambut saudara yang datang ke rumah dalam rangka silaturahmi. Bukannya bahagia menjamu saudara, ibu ini malah menelan kenyataan pahit. Kisah tersebut dituliskan oleh sang anak, Lela Jamil alias pemilik akun Twitter @_notklaila. Ia mengunggah kisah ibunya yang terlanjur masak banyak, namun saudaranya tak jadi datang bersilaturahmi.

Loading...

Lela Jamil mengisahkan ibunya sangat bahagia ketika mendapat kabar bahwa saudaranya akan menuju ke rumah. Saking bahagianya, ibu yang pergelangan tangannya patah itu memasak banyak untuk saudara. Tak disangka yang ditunggu tak kunjung tiba.

"Mak aku pun okaylah tunggu. Dari pukul 10 tunggu, sampai ke zohor tak datang datang jugak. Mak aku kitorang anak anak dia suruh bungkus bawa balik makanan. Hmm, dengar suara mak aku tadi, bergenang air mata aku," cuitan @_notlaila.

lela jamil ©  Twitter/@_notlaila

foto: Twitter/@_notlaila

Banyak sekali hidangan yang di masak. "Mak aku masak Mee Udang, Ayam Sambal Bambu, Pengat Durian, Nasi Beriani, Puding Roti, Pulut, Karipap Goreng, Kambing Bakar sendiri, and macam macam lah haihh. Banyak mak aku masak. Punya gembira nak menjamu tetamu. Tapi, ini yang jadi. Weh, sumpah aku mental," cuitan @_notlaila.

Hingga pukul 10 malam waktu setempat, saudara yang ditunggu tidak kunjung datang. Alhasil makanan yang telah disiapkan dimasukkan ke kulkas. Saking banyaknya makanan, tidak ada ruangan tersisa di dalam kulkas.

lela jamil ©  Twitter/@_notlaila

foto: Twitter/@_notlaila

Saat sedang menunggu, saudara yang ditunggu mengabari. Mereka pun membeberkan alasan kenapa tak jadi datang. "Yang tak boleh blah alasan dialah. Buat aku rasa nak mengamuk. Rasa macam nak putus saudara pun ada. Ada ke, dia cakap, Rumah mak ndak kat dalam hutan sangat, sampai sesat sesat kami. Kami dah terlepas sampai ke Negeri Sembilan ni. Kami beraya rumah orang lain dulu lah," cuitan @_notlaila.

Lela Jamil bahkan mengisahkan, akibat memasak banyak ibunya hingga sakit pinggang. "Mak aku sampai sakit pinggang minta urut. Hmm, tengok pergelangan tangan mak aku. Takpelah. Takde rezeki. Kita cuba untuk merapatkan ukhwah, tapi kalau orang lain tak nak, takpelah. Part kita dah selesai, part diorang nanti jawablah dekat sana. Tolong doakan kesihatan mak saya," cuitan @_notlaila.

lela jamil ©  Twitter/@_notlaila

to: Twitter/@_notlaila

Cerita tersebut pun viral. Banyak warganet yang simpati dan medoakan ibu tersebut. Hingga saat ini, cuitan itu disukai 16.000 orang dan diretweet sebanyak 30.000 kali.

Warganet juga banyak yang melayangkan simpati ke keluarga Lela Jamil. Berikut komentar warganet.

"Dah sedih sangat sampai nak nangis tepi katil, btw saya doakan mak awak diberi kesihatan yang baik dan panjang umur dimurahkan rezeki yg melimpa," tulis akun @xolovesme_.

"Apa punya manusia la buat orang macam ni kalau tak sure boleh je tak payah cakap nak datang mak awak bukan sihat nak masak sangat ya allah dah la kutuk cakap rumah orang pendalaman sabar je la dengan manusia macam tu ...jaga mak awak baik baik wish I still have a mother :(," ujar akun @schalyssa.

"Ya Allah bergenang air mata aku," ungkap akun @fazirahnazri11.

RECOMMENDED BY EDITOR

Pilih Reaksi Kamu



Tags

Kisah Sedih Memasak Silaturahmi
Loading...
Creator Banner

YUK GABUNG SEKARANG UNTUK DAPETIN
UANG TUNAI DARI HASIL KARYAMU!

Learn More Sign In
Tulis Komentar

RECOMMENDED VIDEO

Subscribe ke akun YouTube Brilio untuk tetap ter-update dengan konten kegemaran Milenial lainnya

MORE