Brilio.net - Gambar, ilustrasi, atau lukisan seringkali menjelaskan tentang sesuatu peristiwa. Tapi, tak jarang juga satu gambar bisa berbicara tentang banyak masalah dan ketimpangan dalam hidup. Seperti 12 gambar yang diunggah akun Facebook Siakap Keli Press asal Malaysia ini. Kamu mungkin memiliki pemaknaan sendiri ketika melihatnya dan berbeda dengan orang lain.

Kamu penasaran? Berikut 11 gambar yang memiliki 1000 makna yang dirangkum brilio.net dari akun Facebook Siakap Keli Press, Senin (7/3):


1. Dua orang gemuk dan kurus berebut air

"Maksudnya..air kena penuh dulu baru kami dapat tadahan..walau mereka yang lain..air tak penuh pun boleh menikmati air tersebut," tulis akun Facebook Kim Typewritter.

"Kalau bagi aku, maksud gambar ni .. orang besar bayar murah untuk dapatkan sesuatu, sedangkan rakyat bayar pada harga tinggi walaupun untuk setitik air. Ermm, gitula," tulis akun Facebook Augustine Mellblen.


2. Impor vs Ekspor

"Mereka datang bawa hiburan. Mereka pergi dengan hasil kekayaan," tulis akun Mohd Aqilah.

"Gambaran seperti di Sarawak ni, kaya dengan hasil tapi tak pandai berusaha, orang luar kasih dia arak supaya mabuk, lepas tu senang-senang hasil diambil klur," tulis akun Facebook Gala Myers Jeremy.

"Impor yang melalaikan tanpa disedari hasil/harta bumi sendiri abis diangkut pigi," tulis akun Herman Monte Herman Arap.


3. Kelakuan polisi

"Badan besar ni selalu nampak pada kekuatan, baju nampakkan dia suci, tapi dia tetap pencuri kerana pakai topeng (pencuri). Polis balun yangg lagi sorang, maybe sebab dia badan kecil (tiada kekuatan dan kuasa, pakaian gelap (tidak nampak suci). Bagi saya ini, tentang polis yang penakut pada orang yang ada kuasa dan tidak adil (last badan besar gelak sakan)," tulis akun Addin Allif.

"Gajah depan mata tak nampak, semut juga dia nampak," tulis akun Asnawi Fadzial.


4. Kalau yang ini bagaimana pendapatmu?

"Pada pendapat saya, cara/jalan yg dibuat oleh seseorang/pemimpin dah mula nak makan dri dia balik.. Dia lari le ke mana pun, pusing le macam mener pun pilihan tersebut tetap akan makan dia balik.. Orang bawahan pun tak berani campur tangan dan tengok dari blakang jer.. Kiter sebagai rakyat jadi pemerhati," tulis akun Zarina Love Mohd Sani.

"Bagi aku, dalam gambar ini, disebabkan ada tulisan 'development'.. Maksudnya bagi aku, segala pembangunan kami negara ni hanya untuk dia dan orang-orang yang mampu aje..bukan untuk semua rakyat," tulis akun Muhammad Fazli.


5. Yang usaha siapa, yang panen siapa?

"Kita yang usahakan, kerajaan yang kaut hasil heh," komentar akun Mohs Aqilah.

"Kita berusaha keras mengerjakan sesuatu pekerjaan kita demi periuk nasi kita tanpa disedari hasil yang bakal kita perolehi dah pun diambil org..apa yangg kita ada hanya harapan," komentar akun Selipert Putuih.

6. Undang-undang di tangan siapa?

"Undang-undang semua keputusan di tangan isteri PM haha," tulis akun Firdaus Hanapi.

"Apa yang aku nampak. Undang dunia banyak melebihkan lelaki. Bagi wanita, tak banyak perkara yang dapat mereka suara kan. Perempuan tak boleh itu  ini. Dan lelaki berkuasa menetap kan apa saja undang undang dunia. Menunjukkan dunia tidak adil pada wanita," tulis akun Master Que Aaron.

KLIK NEXT UNTUK MELIHAT IRONI KEHIDUPAN YANG LEBIH MIRIS!

2 dari 2 halaman


7. Kaya vs Miskin

"Yang kaya semakin utuh dan yang miskin bila bila masa akan runtuh," tulis akun Lumarmyar Moon Moon.

"Hehe pepatah dulu jangan berumah di tepi pantai..takut nanti di lambung ombak..sekarang jangan berumah di kawasan miskin..takut nanti jatuh tertimbus," tulis akun Cahaya Nur.


8. Hukum itu?

"Kita tak leh langkah undang undang. PM boleh langkah suka ati dia bila dia nak...kita kalau langkah sat lagi ade ahli mesyuarat simen ketuk pintu rumah," tulis akun Lukis Atas Kertas.

"Pemerintah menpunyai galah yang istimewa menlangkui undang undang dan rakyat hanya berkaki ayam," tulis akun Lamarmyar Moon Moon.

"Teringat dialog menteri nikah kahwin dgn puspawangi bila tgok gmbr ni..hehehhe," tulis akun Madir Zx.


9. Raja dulu vs sekarang

"Asal bangga dia jadi pemimpin last-last jadi perompak negara mcm @najibrazak," tulis akun Ahmad Syukhairy.

"2005 agungkan pemimpin...2015 agungkan perompak," tulis akun Lukis Atas Kertas.

"Pemimpin = penjahat," tulis akun Rhara Rahma.


10. Kalau banyak duit begini nih

"Dalam poket dia banyak duit, so menunjukkan barangsiapa yg banyak duit pasti boleh beli hakim, polis, lawyer dan sebagainya," tulis akun Jay Casanova.

"Hakim, polis, dan pihak berkuasa semuanya dah takde maruah takde harga diri boleh dibeli sama taraf dengan beli sabun dan beli pewangi jamban dekat supermarket. Orang kaya boleh buat jahat dan bebas," tulis akun Luqman Hakim.


11. Ada yang punya pendapat tentang ini?

"Si anak menentang kerajaan. Si ayah beruniform kerajaan. Balik rumah makan sama2. Natijahnya kita anak beranak bergaduh. Gomen senang goyang kaki," tulis Mohd Aqilah.

"Iran kata dorang benci Israel tapi dorang bunuh Orang Islam. Israel kata dorang benci Iran tapi dorang bunuh Orang Islam. Kedua2 mereka bekerjasma untuk bunuh Muslims,hanya berlakon semata2..dorang 1 team," tulis akun Syafiq Daniel.